Waarom zijn jouw VO2-max en kracht belangrijk?


De meeste van jullie zijn bekend met het fenomeen VO2-max ook wel omschreven als de maximale zuurstofopname. Is het niet via de inspanningstest die je gedaan hebt dan is het wel via de gesprekken die je voert met andere renners onderweg. Volgens Joe Friel, kun je jezelf verbeteren tot een leeftijd van plus minus 60 jaar, maar wat nu als je al zodanig getraind bent en je merkt dat je niet meer vooruit gaat maar je bent nog geen 60?
Een van de “trucen” is efficiënter omgaan met zuurstof dit staat bekend onder:
Cycling Efficiency (CE) of Mechanical Efficiency (ME).

Als renner wil je graag langdurig een groot vermogen leveren en dit overbrengen op de pedalen. Het aerobe systeem (energie vrijmaken met zuurstof) waarbij vetten, koolhydraten en eiwitten als brandstof worden gebruikt is een zeer geschikt systeem.

Uitwendig vermogen is het vermogen dat jij op jouw pedalen weet te brengen en het inwendig vermogen is de hoeveelheid zuurstof die je weet op te nemen om suikers en vetten te verbranden. Helaas worden niet alle voedingsstoffen en zuurstoffen voor 100% omgezet naar vermogen op het pedaal. Een kleine 71,5% wordt vrijgemaakt in warmte en iets meer dan 21,5% wordt omgezet in vermogen op jouw pedalen.

Intensiever trainen is niet het antwoordt maar specifieke krachttraining combineren met fietstraining wel, hiermee kan de mechanische efficiëntie nog iets vergroten. Daarnaast is een goede traptechniek/trapcyclus voor een optimale efficiëntie de 2e belangrijke factor, meer informatie in de blog van volgende week!

Wil je nu die specifieke krachttraining doen, bij Sportcity Vlietlijn liggen schema’s klaar voor SportCity leden en op maandag 18 september om 19.30 uur zal er een training met uitleg verzorgd worden door uw auteur. De deelnemers van supercycle power zijn van harte welkom om mee te doen!

Schrijf je in via: patrick@bike-in-balance.nl


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *