Zoals eerder beschreven is krachttraining een van de variabelen om je mechanische efficiëntie te vergroten, trainingsuren maken bij SportCity Vlietlijn waar fiets specifieke schema’s liggen😊 de 2de variabele is een optimale trapcyclus.

Zie verschil tussen A: Optimaal en B: minder optimaal

.                                        A                                                                B
Bedenk dat je 90% van het totale vermogen wat je trapt uit “duw-beweging” komt en slechts 10% uit de “trek-beweging” van het been.
Een technisch goede en efficiënte fietstechniek is van groot belang om je vermogen/kracht goed op de pedalen “kwijt” te kunnen en om blessures te vermijden.

A) Duwfase van 10 tot 90 graden
De voorwaartse beweging om het pedaal in de positie te brengen om naar beneden te gaan.
De Gluteus maximus zorgt voor extensie (strekking) in het heupgewricht. Hierdoor wordt er op het pedaal geduwd. De quadriceps femoris zorgt voor o.a. de extensie van de knie.
B) De duwfase van 90 tot 180 graden
In deze fase van de trapcyclus wordt de meeste kracht gevraagd die grotendeels geleverd wordt door de quadriceps femoris extensie art. Genu (knie) waarbij de Hamstrings en Gluteus maximus een bijdrage leveren in de extensie van art. coxae (heup).
C) Het onderste punt of het Dode punt van 180 tot 270 graden
In deze fase van de trapcyclus kan er bijna geen kracht meer worden uitgeoefend . Het pedaal word nu naar achteren getrokken door de hamstrings en de gastrocnemius .
Door in deze fase de hel hoger te houden dan de tenen gaat de trapbeweging in een vloeiende beweging en kan de gastrocnemius effectief bijdrage aan de trapbeweging.
De m. illiopsoas (heupbuigers) en de M. Rectus femoris helpen om de heup te buigen (flexie).
In deze fase van de trapcyclus kan de hamstrings meewerken om het pedaal naar boven te “trekken”.
Van de zogenaamde “trek”- beweging van het been moet niet te veel verwacht worden daar het brein bij een cadans die hoger ligt dan 65 rpm niet in staat is om op beide benen in de uitvoering van de techniek te letten.
D) De herstelfase van 270 tot 360 graden
De illiopsoas en de rectus femoris vergroten de flexie van het heupgewricht .

De meeste kracht word geleverd tussen 0 en 180 graden , 12 tot 6 uur.
Deze fase word ook wel de kracht(vermogen)fase genoemd. In het 2e gedeelde van de cirkel wordt er nog maar weinig kracht geleverd
De focus moet wat ons betreft liggen op de duwbeweging en praat je in de traptechniek van het afvegen van poep onder je schoen aan de trottoirband.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *